BOSCH CMC
Creative Marketing Communications

Onderstaand internetverhaal stond in de Scala-bijlage van Dagblad De Limburger:

29/5/'01 Kleding op maat

Maatwerkkostuums herken je aan het feit dat het laatste mouwknoopje open blijft. Je bent negenentwintig jaar jong, een goed verdienende registeraccountant,  en bedenkt binnen twintig seconden een uniek businessplan waar het internet, en bestaande winkellocaties (het zogenaamde clicks and mortar-model), een cruciale rol in spelen.

Kijk maar eens op www.possen.com. De Limburger Bas Possen opende vorig jaar aan de Valkenburgerweg in zijn woonplaats Nuth en in de Amsterdamse Van Baerlestraat een aantal ‘confectie’- winkels die gespecialiseerd zijn in representatieve zakenkleding. Aldaar word je geconfronteerd met een digitaal pashok (!) waar men een driedimensionale scan maakt, zodat je voortaan maatwerkkostuums exact op maat via het internet kunt bestellen. Oftewel made-to-fit fashion, voor een aantrekkelijke prijs. Tussen de 850 en de pakweg tweeduizend gulden. Het innovatieve DigiTwin-concept ligt daaraan ten grondslag. Inmiddels heeft hij ook een rijdende ‘scan’-winkel om onder meer de bedrijvenmarkt te bedienen. Een vestiging in Antwerpen volgt. Kortom, een prachtig concept met een professionele site.
Bestaande online klerenmakers – die sinds jaar en dag op het internet te vinden zijn – hebben het nakijken. Een pak wil je immers voelen. Bij de www.internettailor.com bijvoorbeeld moet je eerst zelf de maten gaan opmeten. Het instructieboekje daartoe bestellen kost tien dollar. Dat werkt drempelverhogend. Maar kun je bij hen ook gaan passen? Bij Patrick’s Fashion Way in Bangkok moet je eerst zelf op 17 punten jouw maten opnemen. Maar ook hier, kost een kostuum al snel meer dan driehonderd dollar. Bestellen kan via het net. De post doet de rest. Het Thaise www.smartfashion.com is qua prijs vergelijkbaar. Zij bezoeken echter met regelmaat de hotels in de grote steden in Europa waar de maten dan worden opgenomen en je dan ook de stoffen kunt voelen. De rest wordt dan eveneens via het internet afgehandeld.

Niet alleen dure maatwerkkostuums worden via het internet aangeboden. Purplejenny uit Engeland bijvoorbeeld, won vorig jaar een innovatieprijs omdat zij tailor-made T-shirts via het internet ging aanbieden. Imiddels zijn daar rokjes en topjes bijgekomen. Maar of dit initiatief het redt? Vaak kun je aan de opzet van de site al een heleboel aflezen. Medio april zouden er al jurkjes en leren jasjes bijkomen, maar die heb ik nog niet kunnen ontdekken. Custom Fit Clothing noemen ze maatwerk in de States. De site www.americanfitclothing.com van ene Jonas Tamir heeft zich op broeken en wat dies meer zij gespecialiseerd, ‘only pants, jeans, slacks, khakis skirts & shorts’. Hij vermarkt ze in samenwerking met Yahoo. Ook hier moet je zelf weer met de centimeter aan de slag.

Wie tot slot, meer over mode op het internet wil weten, kan eens een kijkje nemen op de meer dan 700 links die verzameld staan op deze URL. Het concept uit Nuth blijkt dan echt uniek.

Marc Bosch
 

N.B. De content en de links in dit verhaal kunnen natuurlijk na verloop van tijd niet meer actueel zijn...

<TERUG>